Artikelen
Hoe word je de ideale werkgever?
Werkgeverschap is een soort rekensom, waarbij de behoeften van je personeel plus de beslissingen die je maakt plus de acties die je neemt de uitkomst voor een gezonde een productieve werkomgeving zouden moeten geven. Stap 1 is daarom om op zoek te gaan naar de...
De toekomst van HR: trends en ontwikkelingen voor 2023
De afgelopen jaren heeft de arbeidsmarkt zich snel ontwikkeld. Werknemers hebben nieuwe behoeften en werkgevers moeten zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? In deze blog bespreek ik enkele van de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2023 en hoe je hierop kunt inspelen.
Leer van je fouten: hoe exitgesprekken bijdragen aan de groei van je bedrijf
Exitgesprekken zijn een belangrijk onderdeel van het personeelsmanagement. Ze bieden de mogelijkheid om de redenen te achterhalen waarom een werknemer besluit het bedrijf te verlaten, en om eventuele problemen of knelpunten aan te pakken. Hierdoor kun je als ondernemer leren van je fouten en je verbeteren, zowel voor de huidige als toekomstige werknemers. Zo dragen werknemers die je verlaten bij aan een afname van je personeelsverloop!
Lees in dit artikel hoe je een exitgesprek voert, wie dat moet doen en wat je kunt bespreken. Verder omschrijf ik wat er moet gebeuren na een exitgesprek.
Personeelshandboek: wat moet erin staan en waarom heb je het nodig?
Een personeelshandboek is een onmisbaar onderdeel van elke organisatie. Het beschrijft de regels, richtlijnen en verwachtingen van een bedrijf en helpt zowel werknemers als werkgevers om de juiste verwachtingen te stellen en te communiceren.
Maar het is wel een klusje waar je even voor moet gaan zitten. Om je op weg te helpen heb ik in dit artikel omschreven hoe je het aan moet pakken, wat er in moet komen te staan en kun je een voorbeeld personeelshandboek downloaden. Geen excuses meer dus! Ga aan de slag!
Doeltreffende waardering: Hoe je je personeel aanmoedigt en motiveert
Personeelsverloop is momenteel erg hoog. De oorzaak ligt in de meeste gevallen bij de werkgever. Wellicht een harde waarheid voor sommige ondernemers, maar desalniettemin een waarheid.
De reden voor vertrek is ontevredenheid en de oorzaak daar weer van is een gebrek aan waardering. Nee, niet omdat het salaris ergens anders beter is. Waardering geef je op meerdere manieren en iedere medewerker heeft daar andere behoeftes in. Het is daarom als werkgever essentieel om jezelf te verdiepen in de 5 talen van waardering op de werkvloer.
Teambuilding: 17 ideeën voor teamuitjes van high end tot no budget
Een goed en origineel teamuitje bedenken kan een uitdaging zijn. Wat is nou leuk voor iedereen? Wat past binnen budget? Het vraagt wat organiseerskills, maar een teambuilding activiteit is om meerdere redenen een goed idee. Het is – uiteraard - goed voor teambuilding,...
Gen Z op de werkvloer: kenmerken van Generatie Z – en het verschil met millennials
Een valide vraag om jezelf te stellen is of jouw organisatie al voorbereid is op Gen Z. Weet jij hoe deze generatie denkt? Op basis waarvan ze keuzes maken? Hoe ze zich gedragen op de werkvloer?
Generatie Z denkt en gedraagt zich weer anders dan de voorganger, de millennials. Leiding geven aan werknemers die geboren zijn tussen 1996 en 2010 vraagt namelijk andere focuspunten dan andere generaties. In dit artikel vind je de kenmerken van deze baanbrekende generatie en tips voor een effectieve samenwerking.
Verbinding houden bij thuiswerken: hoe doe je dat?
Thuiswerken, werken op afstand, hybride werken. Na corona kun je het niet meer wegdenken. Het is een vereiste geworden. Maar er hangen ook risico’s aan. Want thuiswerken betekent per definitie dat je elkaar minder ziet. Hierdoor gaat de verbinding met je werknemers en tussen werknemers verloren. Dat is funest voor je bedrijf, want zodra werknemers eilandjes worden, zijn ze vatbaar voor andere aanbiedingen. Om nog maar te zwijgen over het effect dat het verlies in verbinding heeft voor de sfeer en de slagkracht van het team. En toch kan thuiswerken een waardevolle toevoeging zijn aan je voorwaarden. Maar dan moet je het wel goed sturen. Lees in dit artikel het belang, maar ook de gevaren van thuiswerken. Gebruik het praktische stappenplan om verbinding te houden met je medewerkers, maar ook om de onderlinge connectie te versterken. Maak er een win-win van.
Tips voor ADHD op de werkvloer: omgaan met ADHD in 5 stappen
Leidinggeven aan iemand met ADHD wordt makkelijk met deze tips. In een 5 stappenplan leer je om te gaan met AD(H)D op de werkvloer.
AD(H)D op de werkvloer kan voor uitdagingen zorgen. AD(H)D en werk lijken namelijk niet goed samen te gaan. Maar niets is minder waar. AD(H)D’ers hebben fantastische kwaliteiten. Ze komen er wellicht op een andere manier uit, op de juiste plek zijn het aanwinsten voor je bedrijf. Je moet alleen even leren hoe je leidinggeeft aan iemand met AD(H)D.