Verbinding houden bij thuiswerken: hoe doe je dat?

21/12/2022

Thuiswerken, werken op afstand, hybride werken. Het is sinds corona een hot topic en het is here to stay. Bijna iedereen werkt tegenwoordig remote. En je weet dat het een trend is zodra er dergelijke fancy Engels termen aan te pas komen.

 

We hebben er jarenlang moeilijk over gedaan, want hoe effectief is thuiswerken nou? Maar nu is bewezen dat het kan, komen we er niet meer van af.

 

Waarom we zo pro thuiswerken zijn

 

Dat is ook niet zo gek, want thuiswerken heeft hele fijne voordelen. We hebben gezien dat de vermindering in reistijd en de flexibiliteit erg welkom zijn. Ook bedrijven zien de voordelen ervan in. Zo zijn grote kantoren overbodig geworden waardoor er in huurkosten bespaard wordt en is bewezen dat 8 op de 10 werknemers productiever werkt thuis.

Voor ieder wat wils dus. En toch lijkt thuiswerken niet de oplossing op al onze problemen te zijn.

Bewezen daling in verbinding met collega’s en werkgeluk

 

Er zijn ook andere geluiden te horen die een ietwat zwarter beeld schetsen. Uit onderzoek van de Open Universiteit, Neyenrode en Moneypenny blijkt dat de verbinding met collega’s en het werkgeluk wel degelijk zijn gedaald tijdens het veelvuldig thuiswerken door corona. Oorzaken die worden genoemd zijn onder andere het minder op kunnen gaan in werk en het gemis van inhoudelijk en sociale diepgang.

Dus hoe houd je verbinding bij (regelmatig) thuiswerken?

 

Effectief thuiswerken is een opgave, zeker als het gaat om verbinding houden terwijl er minder of geen fysiek contact is. Mijn focus ligt altijd bij het behouden van de verbinding binnen het bedrijf als geheel. Dus ervoor zorgen dat collega’s onderling in contact blijven, maar ook dat verschillende lagen de connectie houden. Een van de meest voorkomende problemen bij thuiswerken is namelijk dat je bedrijf uiteenvalt in allemaal verschillende stukjes.

Bij BUILDR houden we van concrete acties, dus hieronder volgt een checklist van factoren die geregeld moeten zijn als er in jouw bedrijf wordt thuisgewerkt. Ook als er sprake is van hybride werken, want ook dan kun je verbinding verliezen.

 

En nee, dit gaat niet uitsluitend over het organiseren van oppervlakkige oplossingen als een online pubquiz. Deze  oplossingen gaan dieper en zijn gericht op blijvend resultaat.

…Al is een sociale activiteit nooit een slecht idee.

 

1. Maak de drempel voor het opnemen van contact zo laag mogelijk

 

We kennen het allemaal: even bij elkaars bureau langsgaan om antwoord te krijgen op een vraag of voor een beetje small talk. Waarom werkt dat zo goed? Omdat de drempel naar zo’n contactmomentje enorm laag ligt. Als je thuiswerkt, vraagt dat om een extra handeling: de telefoon oppakken of een mail opstellen.

 

Daarom ben ik fan van tools die het opnemen van contact super gemakkelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan programma’s als Slack. We hebben het nu eenmaal nodig om even te ontladen over bepaalde ervaringen en instant gratification wordt dan geboden door Slack. Je gaat namelijk niet de moeite nemen een collega te bellen als je leidinggevende weer eens de micromanager uithangt. Dat wil je snel kwijt en dan wil je horen hoe vervelend dat wel niet is om vervolgens de draad weer op te pakken en verder te gaan.

 

2. Toon effectieve waardering met behulp van de 5 talen van waardering

 

Goede communicatie tussen en met werknemers is essentieel bij thuiswerken, maar voor een sterke connectie met werknemers zou het uiten van waardering ook topprioriteit moeten zijn. Dat is extra lastig als je iemand minder vaak ziet. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig waardering uit, maar ook op de juiste manier. Gebruik hiervoor de 5 talen van waardering op het werk.

 

Wat ik bijvoorbeeld veel zie is dat er een koffiepakket wordt opgestuurd naar teamleden. Leuk initiatief, maar het krijgen van een cadeau is slechts één van de manieren om waardering te uiten. Een deel zal daar goed op reageren terwijl een ander deel sterker reageert op andere manieren, zoals het krijgen van toegewijde aandacht.

 

Schiet daarom niet lukraak met beloningen, maar denk er goed over na en kies voor een brede diversiteit.

 

Even een kort intermezzo over de thuiswerkvergoeding. Deze vergoeding is niet wettelijk verplicht, maar wel een mooie blijk van waardering. Vergis je overigens niet in het belang van een thuiswerkvergoeding. Veel werknemers hebben inmiddels een verwachting en kunnen ontevreden raken door het ontbreken van een dergelijke vergoeding.

 

 3. Blijf als directie of management dichtbij het team

 

Blijf in contact met je werknemers door van je te laten horen en jezelf te laten zien. Wees deel van de structurele meetingcyclus en blijf aangelijnd. Stuur informerende e-mails en neem deel aan de vrijdagmiddag borrel. Blijf een integraal deel van het team. Zorg er dan wel voor dat je niet alleen bij de ‘hogere’ laag blijft steken, maar toon oprechte interesse aan iedereen met wie je spreekt. Dat helpt niet alleen bij de verbinding tussen leiding en het team, maar ook bij het versterken van de connectie tussen het team en het bedrijf als geheel. Je zorgt er op die manier namelijk ook voor dat werknemers feeling en loyaliteit blijven houden bij het bedrijf.

 

4. Investeer in niet werk gerelateerde teambuilding

Oké, hier heb je hem: de online pubquiz. Dit artikel kan niet volledig zijn zonder dit punt in ieder geval te noemen. Want het is een feit dat de verbinding wordt versterkt door het meedoen aan niet werkgerelateerde activiteiten. Hier zijn twee dingen belangrijk.

 

Ten eerste moeten er niet alleen maar uitspattingen van sporadische online events zijn, een regelmatig koffiemomentje is ook heel belangrijk. Geef je werknemers dan ook de ruimte om dit tijdens werktijd in te plannen. Moedig het aan.

 

Daarnaast moeten er niet worden geborreld om het borrelen. Ik heb gezien dat de motivatie om mee te doen aan sociale activiteiten af kan nemen. Kijk daarom goed wat aanslaat en waar mensen oprecht blij van worden. En ja, het is wellicht vloeken in de kerk, maar het helpt als je het tijdens werktijd inplant.

 

5. Zorg voor een vaste vergadercyclus

Meeten wordt bijna een vies woord, want we worden onderhand gek van alle meetings die we hebben. Maar ik heb daarover een nogal ‘unpopular opinion’, namelijk meeten om het meeten is goed!

 

Korte anekdote: Ik werkte bij een bedrijf waar we iedere maandag- en dinsdagochtend meetings hadden over bijna dezelfde onderwerpen. Ik keek er altijd tegenop, want ik had genoeg werk te doen en die tijd kon ik beter daarvoor gebruiken. Pas toen ik voor mezelf was begonnen en bedrijven zag waarbij dat niet zo was, besefte ik hoe belangrijk het is om iedere maandagochtend door iedereens projecten te akkeren.

 

Je moet van elkaar op de hoogte blijven. Anders valt het bedrijf uiteen.

 

Overigens is dit een algemeen advies dat niet alleen voor thuiswerken geldt.

 

Zorg daarom voor een vaste vergadercyclus en maak de meetings heilig. Dat wil zoveel zeggen als maak ze net zo belangrijk als klantmeetings. Die zeg je ook niet zomaar af, dus doe dat bij vaste teammeetings ook niet.

 

Het geheim van effectief thuiswerken

Verbinding houden met je medewerkers bij thuiswerken

Dus ja, thuiswerken is belangrijk en dat die mogelijkheid is ontstaan door corona is een goede ontwikkeling, maar er zijn ook gevaren. De verbinding met en tussen medewerkers gaat eraan onderdoor als je niet bewust beleid voert op dit gebied, waarbij interne communicatie een belangrijke rol speelt.

 

Met behulp van de checklist hebben we je op weg geholpen naar effectief thuiswerken. Zou je graag gepersonaliseerd advies krijgen over dit onderwerp? Boek dan eens vrijblijvend een 1-op-1 consult in!

Dit artikel is geschreven door Sofie van Gorkum, eigenaar en consultant bij BUILDR. 

BUILDR is een personeelsmanagement consultancy. Wij helpen MKB-bedrijven bij de uitdagingen die het managen van personeel met zich meebrengt. Met aandacht en strategie zorgen wij voor optimale condities in en rondom het team.

Loop jij tegen vergelijkbare uitdagingen aan of vind je het een interessant onderwerp en zou je even willen sparren? Ik help je graag verder!

Gerelateerde artikelen

De toekomst van HR: trends en ontwikkelingen voor 2023

De toekomst van HR: trends en ontwikkelingen voor 2023

De afgelopen jaren heeft de arbeidsmarkt zich snel ontwikkeld. Werknemers hebben nieuwe behoeften en werkgevers moeten zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? In deze blog bespreek ik enkele van de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2023 en hoe je hierop kunt inspelen.

Lees meer
Leer van je fouten: hoe exitgesprekken bijdragen aan de groei van je bedrijf

Leer van je fouten: hoe exitgesprekken bijdragen aan de groei van je bedrijf

Exitgesprekken zijn een belangrijk onderdeel van het personeelsmanagement. Ze bieden de mogelijkheid om de redenen te achterhalen waarom een werknemer besluit het bedrijf te verlaten, en om eventuele problemen of knelpunten aan te pakken. Hierdoor kun je als ondernemer leren van je fouten en je verbeteren, zowel voor de huidige als toekomstige werknemers. Zo dragen werknemers die je verlaten bij aan een afname van je personeelsverloop!

Lees in dit artikel hoe je een exitgesprek voert, wie dat moet doen en wat je kunt bespreken. Verder omschrijf ik wat er moet gebeuren na een exitgesprek.

Lees meer