De toekomst van HR: trends en ontwikkelingen voor 2023

15/02/2023

De afgelopen jaren heeft de arbeidsmarkt zich snel ontwikkeld. Werknemers hebben nieuwe behoeften en werkgevers moeten zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? In deze blog bespreek ik enkele van de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2023 en hoe je hierop kunt inspelen.

 

Flexibiliteit

Een van de belangrijkste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt is de toenemende vraag naar flexibiliteit. Dat uit zich op verschillende fronten. Zo willen werknemers meer autonomie en vrijheid in hun werk, maar hebben ook behoefte aan flexibele werktijden en thuiswerken.

 

Het bieden van autonomie is een uitdaging, want daar tegenover staat eigenaarschap. Autonomie zonder eigenaarschap is geen werkbare voorwaarde. Aan de andere kant kun je geen eigenaarschap creëren zonder autonomie te geven. Dat betekent dat werkgevers moeten loslaten voordat er voldoende vertrouwen bestaat dat deze verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk wordt genomen.

 

Thuiswerken is al een tijd een belangrijk onderwerp. Als dat goed verloopt, wordt het ook makkelijker om flexibele werktijden te bieden. Maar, effectief thuiswerken is een uitdaging gebleken. Zo bleek ook uit mijn artikel. Het is nog maar de vraag of thuiswerken ook de beste uitwerking op werknemers heeft, of dat het leidt tot ongelukkig en geïsoleerd personeel. Hierover bestaat nog niet zo veel data, dus dat zal moeten blijken in 2023.

 

Data en analytics in HR

Een andere trend is de opkomst van data en analytics in HR. Door het verzamelen en analyseren van data over bijvoorbeeld werknemersprestaties en werktevredenheid, kun je betere beslissingen nemen en processen optimaliseren. Dit helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van werving en selectie, het verminderen van personeelsverloop en het bevorderen van de ontwikkeling van werknemers.

 

Voor grotere bedrijven is data belangrijk om werkelijkheden naar boven te halen die je anders wellicht had gemist. Zeker als het gaat over diversiteit binnen de organisatie. We zijn geneigd om personeel aan te nemen dat op onszelf lijkt. Deze menselijke factor zorgt voor een tekortkoming op het gebied van diversiteit. Cijfers liegen niet en halen deze menselijke factor eruit.

 

De leider van de toekomst: werk aan je soft skills

Als je werkt met personeel, zowel als ondernemer als HR-professional, worden soft skills steeds belangrijker. Goed kunnen communiceren met empathie staat voorop. Dit wordt een essentiële vaardigheid voor de leiders van de toekomst.

 

Er zijn hier meerdere redenen voor. Werknemers hebben een toenemende behoefte om gehoord te worden, maar ook aan een positieve werkcultuur.

 

Je zou kunnen zeggen dat dit niets nieuws is, iedereen is toch altijd op zoek naar positiviteit? Maar er is echt een omslag gaande. Nieuwe generaties willen platte organisaties en gaan niet akkoord met traditionele manieren van leidinggeven. Ze willen ‘menselijkheid’ in de organisatie. Je moet je manier van communiceren en leidinggeven daarop aanpassen. (Zie bijvoorbeeld mijn artikel over Gen Z op de werkvloer)

 

Terugkerende thema’s: inclusiviteit en technologie

Goed om te onthouden is dat diversiteit niet hetzelfde is als inclusiviteit. Het is mooi als je de stap hebt gezet naar diversiteit, maar trek dat ook door naar inclusiviteit. Wie krijgt de salarisverhoging? Wie krijgt de promotie? Inclusiviteit gaat over gelijke kansen en waardering. Het is een thema dat de afgelopen jaren naar voren is gekomen, maar blijft terugkeren de komende jaren.

 

De impact van technologie op HR zal de komende jaren alleen maar toenemen. Nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie en automatisering zullen leiden tot veranderingen in de manier waarop processen worden uitgevoerd. ChatGTP is een belangrijk voorbeeld. Dit jaar zal duidelijk worden wat deze tool voor effect gaat hebben op processen als werving en andere HR-gerelateerde processen.

 

Wat er precies gaat gebeuren op het gebied van technologie is niet helemaal duidelijk. Wat vaststaat is dat automatisering leidt tot verschuivingen op de arbeidsmarkt. Werknemers en werkgevers moeten zich flexibel opstellen en door middel van ontwikkeling meegaan in deze tendens. Als leidinggevende is het daarom belangrijk dat je je personeel in staat stelt om te kunnen gaan met veranderingen.

 

De economie

Ik kan dit artikel niet afsluiten zonder de veranderende economie te benoemen. Voorlopig blijft het tekort op de arbeidsmarkt bestaan, maar de economie zal wel voor veranderingen zorgen. En als ondernemer of HR-professional moet je daarop in kunnen spelen. Dat betekent dat je snel moet kunnen schakelen.

Dit artikel is geschreven door Sofie van Gorkum, eigenaar en consultant bij BUILDR. 

BUILDR is een personeelsmanagement consultancy. Wij helpen MKB-bedrijven bij de uitdagingen die het managen van personeel met zich meebrengt. Met aandacht en strategie zorgen wij voor optimale condities in en rondom het team.

Loop jij tegen vergelijkbare uitdagingen aan of vind je het een interessant onderwerp en zou je even willen sparren? Ik help je graag verder!

Gerelateerde artikelen

Leer van je fouten: hoe exitgesprekken bijdragen aan de groei van je bedrijf

Leer van je fouten: hoe exitgesprekken bijdragen aan de groei van je bedrijf

Exitgesprekken zijn een belangrijk onderdeel van het personeelsmanagement. Ze bieden de mogelijkheid om de redenen te achterhalen waarom een werknemer besluit het bedrijf te verlaten, en om eventuele problemen of knelpunten aan te pakken. Hierdoor kun je als ondernemer leren van je fouten en je verbeteren, zowel voor de huidige als toekomstige werknemers. Zo dragen werknemers die je verlaten bij aan een afname van je personeelsverloop!

Lees in dit artikel hoe je een exitgesprek voert, wie dat moet doen en wat je kunt bespreken. Verder omschrijf ik wat er moet gebeuren na een exitgesprek.

Lees meer
Personeelshandboek: wat moet erin staan en waarom heb je het nodig?

Personeelshandboek: wat moet erin staan en waarom heb je het nodig?

Een personeelshandboek is een onmisbaar onderdeel van elke organisatie. Het beschrijft de regels, richtlijnen en verwachtingen van een bedrijf en helpt zowel werknemers als werkgevers om de juiste verwachtingen te stellen en te communiceren.

Maar het is wel een klusje waar je even voor moet gaan zitten. Om je op weg te helpen heb ik in dit artikel omschreven hoe je het aan moet pakken, wat er in moet komen te staan en kun je een voorbeeld personeelshandboek downloaden. Geen excuses meer dus! Ga aan de slag!

Lees meer