Werkgeverschap is een soort rekensom, waarbij de behoeften van je personeel plus de beslissingen die je maakt plus de acties die je neemt de uitkomst voor een gezonde een productieve werkomgeving zouden moeten geven. Stap 1 is daarom om op zoek te gaan naar de prioriteiten en zorgen van je personeel. Mercer heeft hier onderzoek naar gedaan en kwam in 2021 met de resultaten. Geweldig nieuws, want zijn we niet allemaal op zoek naar dit soort handige shortcuts? In dit artikel vind je de belangrijkste aspecten van een ideale werkgever in een bondige samenvatting. Met een BUILDR-sausje.
Good old salaris, nog steeds nummer 1
Uit het onderzoek blijkt de Nederlandse medewerker nog steeds een goed basissalaris als belangrijkste arbeidsvoorwaarde ziet. Dat gaf 64% van de ondervraagden aan.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat Nederlandse medewerkers de meeste waarde hechten aan salaris.
Mijn advies is om salaris niet te overschatten. Ja, de salarissen moeten op orde zijn. Hieruit blijkt waardering en is daardoor onmisbaar voor een ‘ideale werkgever’. Maar ik zie vaak dat er te veel nadruk ligt op het salaris, terwijl de waarde die werknemers hechten aan loonhoogte wel degelijk is afgenomen.
Salaris is een korte termijn quick fix of een lange termijn vonnis. Houd je blik breed en focus niet te veel op salaris. De andere omstandigheden moeten ook kloppen. Anders is salaris een leuke binnenkomer, maar ben je iemand snel weer kwijt als blijkt dat de rest van de omstandigheden niet goed geregeld zijn. Of is salaris wél een reden om (gedwongen) te blijven, maar een recept voor een ontevreden, niet gemotiveerde werknemer.
Andere belangrijke arbeidsvoorwaarden: pensioen, bonus en flexibiliteit
Een goede pensioenregeling staat op nummer 2. Dat is ook niet zo gek, want het draagt bij aan het gevoel van zekerheid op lange termijn. Toch moet er een verschil worden gemaakt tussen jonge en oudere generatie werknemers. Voor jonge mensen, voor wie pensioen nog een eeuwigheid weg is, is een pensioenregeling minder van belang.
Bijna driekwart (74%) van de medewerkers vindt pensioen een belangrijk onderwerp. Terwijl ruim meer dan de helft van de ondervraagden aangeeft het een ingewikkeld onderwerp te vinden (57%)
Interessant is ook dat werknemers aangeven dat ze pensioen belangrijk vinden, maar ook ingewikkeld. Als oplossing geeft bijna de helft van de ondervraagden aan dat ze graag jaarlijks een persoonlijk pensioenoverzicht ontvangen van hun werkgever.
Een gedeelde derde plek is voor de bonus/13e maand en flexibele werktijden (of verlofvormen). Overige belangrijke arbeidsvoorwaarden die worden genoemd zijn: reis/werkplekkostenvergoeding, scholing/studiefaciliteiten en collectieve (ziektekosten)verzekeringsmogelijkheden.
De gezondheid van de werknemer
Uit het onderzoek komt dat ruim een derde van de ondervraagden vindt dat de werkgever zich onvoldoende inzet voor de gezondheid en welzijn van het personeel. Terwijl bijna de helft vindt dat deze verantwoordelijkheid bij de werknemer én werkgever ligt.
Zo is 37% er niet of onvoldoende van overtuigd dat hun werkgever zich bekommert om de gezondheid en het welzijn van het personeel.
De komende jaren gaat dit cijfer alleen maar groeien als werkgevers niet ingrijpen. De nieuwe manier van ondernemen met personeel houdt in dat je de focus legt op duurzame inzetbaarheid. Dat houdt in dat je zorg draagt voor het welzijn van je personeel.
De grootste irritaties
De grootste stoorzender is slecht functionerend personeel/leidinggevenden/apparatuur. Maar ook een teveel aan overleg of administratie scoort hoog op de irritatielijst. Op de derde plek staat een lage motivatie.
Zo zijn slecht functionerende collega’s of leidinggevenden en storingen in apparatuur de grootste ergernissen, geeft iets meer dan 6 op de 10 medewerkers (61%) aan.
Behoefte aan autonomie en ontwikkeling
Dit is waar het onderzoek eigenlijk écht interessant wordt. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat werknemers graag zelf beslissingen nemen en zich willen ontwikkelen. Maar, dat de werkgever deze mogelijkheid niet altijd biedt. Dat is natuurlijk een interessante tegenstelling en daarmee een aandachtspuntje voor alle werkgevers.
We zien dat de wensen en behoeften van medewerkers en het aanbod van werkgevers niet altijd goed op elkaar aansluiten. De onderzoeksdata tonen aan dat werkgevers winst kunnen behalen door goed naar hun workforce te luisteren.
– Anouk Potman, Senior Consultant Workforce bij Mercer Nederland
Medewerkers overwegend positief over hun werk… al hoewel
In het verslag van Mercer wordt ook goed nieuws gebracht: 71% van de werknemers zitten op hun plek en zijn blij met hun baan. In tegenstelling tot Mercer vind ik dit vrij shockerend. Ik ben niet graag pessimistisch, maar deze cijfers laten zien dat bijna een derde niet op zijn/haar plek zit.
Op de één of andere manier zijn we dat normaal gaan vinden, maar je werk niet leuk vinden is natuurlijk niet normaal. Ook voor werkgevers levert dit geen voordelige situaties op. Wat mij betreft absoluut een punt van aandacht.
We moeten vooruit: de toekomst vraagt om focus op thuiswerkbeleid
Het is geen verrassing dat we door de pandemie een nieuwe kijk op thuiswerken hebben. Het onderzoek onderstreept dat dat het focuspunt voor de toekomst is. Werkgevers moeten bereid zijn hierin te investeren.
Veel werkgevers zijn daar al mee bezig. Terecht, want thuiswerkbeleid is ingewikkelder dan het lijkt. Zo blijkt ook uit mijn artikel dat gaat over het aangelijnd houden van je personeel bij thuiswerken.
Hoe nu verder?
Het is goed om te weten dat salaris nog steeds een belangrijke arbeidsvoorwaarde is. En dat pensioen, bonus en flexibiliteit een belangrijke aanvulling daarop vormen.
De echte waarde van dit onderzoek is te vinden in de diepere laag. Er is nog steeds ruimte voor verbetering op het gebied van autonomie, ontwikkeling en welzijn van werknemers. Veel werkgevers missen de signalen en voorzien niet in deze behoefte. Mercer benadrukt – net zoals ik zou willen doen – dat communicatie de sleutelfactor daarvoor is.
Alleen door te vragen en te onderzoeken komen werkgevers erachter op welke facetten zij zouden moeten bijsturen om de employee experience te optimaliseren.
– Anouk Potman
Onderzoeken als deze zijn leuk, maar echte shortcuts bestaan niet. Er is geen one-size fits all. Zeker omdat dit resultaten op basis van meerkeuzevragen zijn. Wil je weten hoe het er in jouw organisatie en team aan toe gaat? Vraag er eens naar! Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is daar een mooie tool voor. BUILDR biedt hier mooie mogelijkheden voor.
Belangrijke note
Het onderzoek is uitgekomen toen de pandemie nog woedde. Dat heeft de resultaten beïnvloed, maar niet op een zodanige wijze dat ze niet meer relevant zijn. Sterker nog, door de pandemie zijn veel werknemers blijvend anders gaan denken over werk. Resultaten die wel beïnvloed zijn door de pandemie – bijvoorbeeld het feit dat werknemers gezonder zijn gaan leven door de pandemie – zijn bewust weggelaten. Ik geloof er niet in dat die resultaten stand zullen houden de komende jaren (in die context in ieder geval).
Het hele onderzoek kun je downloaden via deze link.