Een valide vraag om jezelf te stellen is of jouw organisatie al voorbereid is op Gen Z. Weet jij hoe deze generatie denkt? Op basis waarvan ze keuzes maken? Hoe ze zich gedragen op de werkvloer?
Wat is het eerste waar je aan denkt bij Gen Z? Grote kans dat je een puber voor je ziet die al zijn zuurverdiende geld uit heeft gegeven aan een uniseks Balenciaga tas om daar vervolgens dansjes mee te doen op TikTok. Toch heeft een deel van deze generatie inmiddels de arbeidsmarkt betreden. Ze zijn geboren tussen 1996 en 2010, wat betekent dat de leeftijd van een Gen Z’er momenteel tussen de 12 en 26 jaar is. Hoog tijd om ons in het onderwerp ‘Generatie Z op de werkvloer’ te verdiepen.
Gen Z kenmerken
Technische wonderen
Velen die dit artikel lezen kunnen zich nog een tijd herinneren waarin we naar de bibliotheek gingen voor een computer met internetverbinding. Of dat we elkaar een brief stuurden omdat e-mail nog niet massaal doorgebroken was. Generatie Z is de eerste generatie die geen leven zonder internet kent. Dat maakt dat ze enorm goed zijn met techniek en innovatie heel belangrijk vinden. Als ondernemer is het dus goed om te weten dat je Gen Z werknemers niet aanspreekt of behoudt als innovatie geen belangrijk thema is binnen jouw bedrijf.
Het maakt ook dat ze snel grote hoeveelheden informatie kunnen filteren op relevantie. Ze zijn gewend om met meerdere schermen tegelijk te werken, wat ze goed in multitasken maakt.
De grote contradictie: stabiliteit, maar ook jobhoppen
Een belangrijk doel van Gen Z’ers is het creëren van financiële stabiliteit. Daarentegen willen ze ook zo veel mogelijk ervaring opdoen waardoor het befaamde jobhoppers zijn. Dit alles maakt dat Gen Z’ers op zoek gaan naar de beste voorwaarden, maar ook extra beïnvloedbaar zijn voor de ‘gras is altijd groener’-ontwikkeling. Krijgen ze ergens een beter aanbod, dan zijn ze weg. Loyaliteit is een minder belangrijke waarde bij deze generatie.
Ook speelt work-life fluency een belangrijke rol. Werk en privé moeten zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Daarom zijn er onder deze generatie zo veel digital nomads (remote in een ander land werken).
Leergierig
De positieve kant van deze vrije-fladder-instelling is dat Gen Z’ers erg nieuwsgierig zijn. Ze hunkeren naar informatie en willen zich blijven ontwikkelen. Het krijgen van feedback is daarom welkom.
Ondernemers
Gen Z is erg ondernemend. Tijdens de studie een bedrijf runnen is net zo normaal als een bijbaan. Dat sijpelt door in de rest van hun carrière: 72% zegt een eigen bedrijf te willen starten.
Voor ondernemers die werken met Gen Z’ers ligt daar dus de kans om ze te binden aan het bedrijf: laat ze zo veel mogelijk mee-ondernemen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door de strategie te presenteren en actief naar feedback te vragen. Maar ook door initiatieven aan te moedigen en serieus te nemen.
Gen Z in een team
Deze generatie heeft veel behoefte aan persoonlijke interactie. Dat kan ook online, als de interactie er maar is. Ze vinden het bijvoorbeeld belangrijk om in een leuk team te werken. Opvallend genoeg zijn ze daarentegen ook erg competitief en onafhankelijk. Mensen uit Gen Z worden gedreven door concurrentie en doen er veel voor om hun doelen te bereiken.
Het mooie aan deze generatie is dat diversiteit heel vanzelfsprekend is. Je hoeft het niet eens meer te benoemen, het is voor hen niet meer dan normaal.
Verschil tussen Gen Z en Millennials
– Dromen versus realiteit
Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995 en staan bekend als de dromers. Ze zijn idealistisch en optimistisch. Gen Z is daarentegen veel realistischer, maar ook pessimistischer.
– YOLO versus zekerheid
Millennials hebben hoge schulden, waaronder creditcard- en studieleningen. In tegenstelling tot Gen Z, die afkerig zijn van schulden. Ze hebben hun ouders zien worstelen tijdens de crisis en gaan daardoor zelf verstandig om met geld. Ze sparen bijvoorbeeld meer en stellen financiële zekerheid als apart doel.
– Onafhankelijk versus samenwerken
Terwijl millennials graag samenwerken in teams, is Gen Z veel wantrouwiger en doet het liever zelf. Ze geloven veel meer in het motto: als je het goed wilt doen, doe het dan zelf.
Leidinggeven aan Generatie Z: tips
Samengevat kun je de volgende tips halen uit deze constateringen:
- Maak digitale innovatie een thema. Probeer zo veel mogelijk efficiëntie aan te brengen door gebruik van technische snufjes. Maak alles ‘smart’. Gebruik speciale apps, programma’s, communicatiemogelijkheden en laat zien dat je hier mee bezig bent.
- Blijf jonge mensen uitdagen. De verleiding is groot om het oninteressante werk bij hen neer te leggen, maar ze hebben een enorme hang naar ontwikkeling en kennis. Als je ze wil behouden kun je ze dus het beste de kans bieden zich intern (of extern) op te leiden en door te groeien.
- Laat Gen Z’ers zo veel mogelijk mee-ondernemen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door de strategie te presenteren en actief naar feedback te vragen. Maar ook door initiatieven aan te moedigen en serieus te nemen.
- Gen Z heeft een sterke financiële motivatie. Ze willen stabiliteit, maar ook goede financiële compensatie. Ze weten heel goed wat ze waard zijn en zijn geneigd te vertrekken naar een volgende werkgever als ze daar meer kunnen verdienen. Zorg dus dat de financiële compensatie goed is.
- Geef feedback, daar heeft deze generatie behoefte aan. De oude feedbackcyclus waarin je slechts twee momenten had voor feedback – het functionerings- en beoordelingsgesprek – maakt plaats voor een contante feedbackloop. Managers moeten het in hun systeem krijgen om constant in gesprek te blijven en de Gen Z’er van feedback te voorzien.
- Zet Gen Z’ers niet neer in een kantoortuin, daar zijn ze te individualistisch voor. Ze hebben liever een eigen werkplek, dan een gedeelde.